Lakáscél igazolás

  • Miért kell lakáscélt igazolnom?

    A lakás-előtakarékossági konstrukció lakáscéljai megvalósításában segíti Önt. Amennyiben a Lakásszámlája felhasználásakor állami támogatást (2018. október 17. előtt kötött szerződések esetében) vagy termékkedvezményt (2018. október 17. napjától kötött szerződések esetében) igénybe kíván venni, úgy kizárólag lakáscélra fordíthatja a szerződéses összegét. Ezért lakáscéltól függően a kifizetést megelőzően és a kifizetést követően a lakáscélú felhasználást igazolni kell.
  • Tudnivalók a kifizetés előtti lakáscél igazolásról

    • Hol nyújthatom be a lakáscél igazolásomat kifizetés előtt?

      - WebBankárban:>>Főoldal>>Ügyintézés>>Lakásszámla felhasználása (A kifizetési folyamat elindítását követően lehetősége lesz a szükséges dokumentum feltöltésére)
      - Levelezési címünkön: Fundamenta-Lakáskassza Zrt. H-1922 Budapest
      Ügyfélpontunkon: 1123 Budapest, Alkotás utca 55-61. - Nyitvatartás és Időpontfoglalás
    • Mikor kell beküldenem?

      A kifizetést kezdeményező dokumentummal (kiutalást elfogadó nyilatkozat, felmondási nyilatkozat lakáscélú felhasználás esetén, illetve hitelkérelem) együtt várjuk Öntől a lakáscélú felhasználás előzetes igazolására szolgáló iratokat is.
      Kivétel ez alól a tulajdoni lap, melyet a Fundamenta kér le a Takarnet rendszerből a Díjtáblázatban meghatározott díj ellenében. Ezért alapesetben ezt nem szükséges beküldenie. Amennyiben rendelkezésére áll 30 napnál nem régebbi Tulajdoni lap, úgy a kifizetéshez kapcsolódó igényléssel együtt lehetősége van eljuttatni hozzánk, ebben az esetben a Fundamenta által nem kerül lekérésre.
    • Hány ingatlanra használhatom fel a szerződésemet?

      Egy ingatlant jelölhet meg, amire fel kívánja használni a szerződést, azonban az adott ingatlannal kapcsolatban többet is kiválaszthat a lakáscélok széles palettájáról.
    • Milyen lakáscélokat választhatok?

      Több lakáscél közül választhat.

      A leggyakoribbak:
      -Felújítás, korszerűsítés
      -Építkezés
      -Vásárlás
      -Hitelkiváltás

      A teljes listát ide kattintva találja.
    • Bármilyen ingatlanra felhasználhatom a szerződésem?

      Kizárólag lakóingatlanra fordíthatja a kifizetésre kerülő összeget.

      Az elfogadható ingatlan típusok az alábbiak:
      -Lakás
      -Családi ház (lakóház)
      -Tanya
      -Építési telek (beépítetlen terület)
      -Az ingatlan-nyilvántartásban üdülőként (üdülőépület, hétvégi ház, apartman, nyaraló, csónakház) feltüntetett vagy ilyenként feltüntetésre váró építmény.
    • Kinek a lakáscélja valósítható meg?

      A lakásszámlából:
      -a szerződő, vagy
      -a kedvezményezett jelölése esetén a kedvezményezett, vagy
      -az ő közeli hozzátartozójuk lakáscélja valósítható meg.
    • Mit kell beküldenem?

      Az Ön által választott lakáscél határozza meg azt, hogy milyen dokumentummal szükséges igazolni a lakáscélú felhasználását, amelyről minden információt megtalál a következő tájékoztatóinkban:

      Tájékoztató a lakáscél igazolásról magánszemélyek részére
      Tájékoztató lakáscél igazoláshoz társasházak és lakásszövetkezetek részére

      Kérjük továbbá, hogy ha közeli hozzátartozó lakáscéljának megvalósítása mellett dönt, a kitöltött Közeli hozzátartozói nyilatkozatot minden esetben juttassa el részünkre.

      Mi történik, ha nem igazolom a kifizetés előtt a lakáscélomat?

      A kifizetés egyik feltétele a lakáscélú felhasználás igazolása. Így ameddig nem kerül benyújtásra, addig a kifizetés sem történik meg.
  • Tudnivalók a kifizetés utáni lakáscél igazolásról

    • Mivel igazolhatom a lakáscélú felhasználást a kifizetés után?

      Az Ön által választott lakáscél határozza meg, hogy milyen dokumentummal és milyen határidőn belül igazolhatja, hogy a kifizetett összeget lakáscélra fordította.

      Például:

      Felújítás, korszerűsítés esetén számla másolatokkal és számlaösszesítővel (Az elfogadható termékek és szolgáltatások köréről példákat ide kattintva talál.),
      Építés esetén számla másolatokkal és számlaösszesítővel (Az elfogadható termékek és szolgáltatások köréről példákat ide kattintva talál.),
      Vásárlás esetén tulajdoni lappal, az eladó nyilatkozatával vagy a földhivatali határozattal,
      Hitelkiváltás esetén a hitelintézet igazolásával.

      A teljes lista, valamint részletes információ  ide kattintva érhető el.
    • Hol nyújthatom be a lakáscél igazolásomat?

      -WebBankárban >> Főoldal>>Ügyintézés >>Lakáscél igazolás
      -Levelezési címünkön: Fundamenta-Lakáskassza Zrt. H-1922 Budapest
      -Ügyfélpontunkon1123 Budapest, Alkotás utca 55-61. Nyitvatartás: H-K-CS: 8:00–16:30, SZE: 8:00-18:00, P: 8:00-16:00 Időpontfoglalás
    • Meddig kell benyújtanom a lakáscél igazolására a dokumentumokat?

      Az igazolás benyújtási határidejét a jogszabály a választott lakáscél alapján határozza meg. A határidő a kifizetés napjától indul.

      A leggyakoribb lakáscélok esetén az igazolás benyújtására rendelkezésre álló határidők az alábbiak:

      - Felújítás, korszerűsítés: 180 nap
      - Vásárlás: 180 nap
      - Új építésű ingatlan vásárlás: 18 hónap
      - Hitelkiváltás: 60 nap

      A teljes lista ide kattintva érhető el.
    • Milyen dokumentumok fogadhatók el a lakáscél igazolására?

      A szükséges dokumentumok körét és a rendelkezésére álló időt a Tájékoztató a lakáscél igazolásról magánszemélyek részére dokumentumban találja meg.

      A dokumentumok keltezésének legkorábbi elfogadható dátuma:

      Azonnali áthidaló kölcsön esetén: a hitelkérelem befogadásának napja
      Áthidaló kölcsön esetén: a hitelkérelem befogadásának napja
      Lakáskölcsön esetén: a kiutalási időszak első napja
      Kiutalás esetén: a kiutalási időszak első napja
      Lakáscélú felmondás esetén: a felmondási nyilatkozat beérkezésének napja

      Elegendő a dokumentumok másolatát benyújtania. Ez alól két kivétel van:

      - Tulajdoni lapból kizárólag hiteles eredeti (elektronikus, vagy papír alapú) példányt fogadhatunk el.
      - Társasházak és lakásszövetkezetek hitelkiváltása esetén szintén eredeti hitelintézeti igazolás szükséges.
    • Megoldható-e, hogy változtassak az eredetileg megjelölt lakáscélon?

      A lakáscél módosítására abban az esetben van lehetőség, ha az eredeti és a módosítani kívánt lakáscél igazolására rendelkezésre álló határidő még nem telt le.

      Amennyiben hitelt nem folyósítottunk Önnek, legegyszerűbben a WebBankár>>Főoldal>>Ügyintézés>>Lakáscél igazolás menüpontban kezdeményezheti a módosítást, vagy egyéb módon juttassa el a Lakáscél módosítási kérelem dokumentumot.

      Hitel esetén a módosítás lehetőségével kapcsolatban itt talál bővebb információt: Utólagos, ügyfél kérésére történő hitelszerződés módosításokról szóló tájékoztató
    • Mi a teendő, ha nem tudok határidőn belül igazolni?

      Amennyiben előre nem látható körülmények miatt nem tudja a kifizetett összeget határidőn belül felhasználni, akkor egy alkalommal kérheti a határidő meghosszabbítását. Ebben az esetben kérelmét kérjük, juttassa el hozzánk elérhetőségeink valamelyikén:

      -WebBankárban >> Új üzenetben, a megfelelő kategória és tárgy kiválasztásával.
      - Levelezési címünkön: Fundamenta-Lakáskassza Zrt. H-1922 Budapest
      Ügyfélpontunkon: 1123 Budapest, Alkotás utca 55-61. Nyitvatartás: H-CS: 8:00–16:30, P: 8:00-16:00 Időpontfoglalás
    • Mi történik, ha nem igazolom a lakáscélú felhasználást?

      Abban az esetben, ha az előírt határidőn belül nem, vagy csak részben tudja igazolni a kifizetett összeg lakáscélú felhasználását, akkor a kifizetett állami támogatás (2018. október 17. előtt kötött szerződések esetében), illetve a termékkedvezmény (2018. október 26. napjától kötött szerződések esetében) arányos részét, a mindenkori jegybanki alapkamattal növelve vissza kell fizetnie.

      Amennyiben hitelt is folyósítottunk az Ön részére, úgy a lakáscélú felhasználás igazolásának hiányában a kölcsönszerződését felmondhatjuk, így a fennálló tartozása egy összegben, azonnal esedékessé válik.

      Ha a lakáscélú felhasználást nem igazolja és az állami támogatás arányos részét sem fizeti vissza, akkor a hatályos jogszabályok értelmében a Fundamenta köteles – a Magyar Állam nevében – polgári peres, vagy nemperes eljárásban érvényesíteni a követelést, amelynek költségei (jogi képviseleti munkadíj, stb.) Önt terhelik, majd az eljárást követően a követelést az adóhatóság adók módjára behajtja.

További információ